Transportblog

Transportblog

Vervoerders starten politieke campagne

Ondernemersverenigingen EVO en Fenedex hebben vorige maand een eigen politieke campagne richting de Tweede Kamer gelanceerd. Doel van de campagne is de realisatie van een ‘Tienpuntenplan’ voor meer expert en slimmere logistiek.

De verenigingen stellen dat de politiek leiderschap moet tonen door te kiezen voor handelsverdragen en een werkbaar duurzaamheidsbeleid. ‘Handel en logistiek zijn het fundament van de Nederlandse economie en verdienen daarom steun van de politiek. Het klimaat voor internationaal ondernemen en de logistiek die dit moet ondersteunen, moeten daarom verbeteren’, zo menen beide organisaties. Zij zien dat in Nederland steeds meer weerstand ontstaat tegen handelsverdragen zoals CETA, en vrezen dat die ontwikkelingen de mogelijkheden voor hun leden in de toekomst beperkt.

Met de verkiezingen in aantocht, willen EVO en Fendex hun standpunten onder de aandacht brengen van politieke partijen. Ze vragen hen om ‘leiderschap te tonen’ en zich tijdens de verkiezingen voor de Tweede Kamer hard te maken voor tien punten die allemaal draaien om investeren in meer export en een slimmere logistiek. Zoals open grenzen in Europa, eenvoudigere handel van de Verenigde Staten en een slimmere en duurzamere infrastructuur.

Tijdens het partijcongres van D66, waar EVO en Fenedex hun campagne startten, vroegen ze speciaal aandacht voor een werkbare milieuwetgeving. Ondernemers werken steeds duurzamer, maar vergroenen kan alleen als de overheid regels maakt die voorspelbaar, consistent en werkbaar zijn, aldus de organisaties.

Terug naar het overzicht