Transportblog

Transportblog

Veranderingen vragen nieuw ondernemers-dna

Het hoge tempo waarin grote veranderingen plaatsvinden in de transport en logistiek maken dat de ondernemers in deze sector niet kunnen blijven leunen op één specialisme. Deze veranderingen vragen een nieuw ondernemers-dna, zo stellen ING, verzekeraar TVM en Transport en Logistiek Nederland in een gezamenlijke sectorstudie.

Deze studie ‘Nieuw DNA in Transport en Logistiek: klantgericht + wendbaar + creatief’, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia, leert dat vooral innovatie leidt tot grote veranderingen. Digitalisering en nieuwe technieken zorgen voor grotere efficiëntie, maar leiden tegelijkertijd tot meer concurrentie (ook van branchevreemde partijen) en tot prijserosie. ING, TVM en TLN concluderen dat hierdoor traditionele bedrijfsmodellen gaan verdwijnen.

De markt wordt gekenmerkt door structurele prijserosie, verschuivende kostenverhoudingen, branchevervaging, een toenemende kloof tussen vraag en aanbod en ontoereikende regelgeving. Dat de markt zo snel verandert, komt volgens de studie doordat meerdere zaken samenkomen, met als drijvende krachten digitalisering en culturele veranderingen. Ontwikkelingen als crowd logistics, ketenverkorting en insourcing (vooral door online winkelen), the internet of things en augmented reality, hebben grote impact. Tegelijkertijd zetten nieuwe bedrijven met innovatieve bedrijfsmodellen de markt naar hun hand.

Bij bedrijven die deze veranderingen onderkennen, ziet de studie drie hoofdtrends in hoe ze hierop effectief inspelen. Dat doen zij met vernieuwde dienstverlening die dichter op de klant zit, met efficiëntieverbetering in het bedrijf en binnen de logistieke keten, en het creëren van verandercultuur in het hele bedrijf.

‘Het is belangrijk om een bedrijfscultuur creëren waarin zowel de ondernemer als zijn medewerkers alles ter discussie durven te stellen en met een open geest durven te kijken naar de huidige activiteiten en de kansen die de markt biedt’, lichten de auteurs van het rapport de gewenste verandercultuur toe. ‘Een succesvol logistiek ondernemer moet beschikken over veel competenties: klantgerichtheid, wendbaarheid, creativiteit en kennis van de eigen keten, maar ook van digitalisering en andere technologieën.’

Terug naar het overzicht