Het is niet alleen goedkoper, maar ook duurzamer om containers met bestemming Zuid-Duitsland, Polen en Tsjechië via Noord-Europese havens te vervoeren dan via havens in Zuid-Europa. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia.
Hoewel containerschepen vanuit Azië altijd via het Suez-kanaal naar Europa varen en de route naar zuidelijke havens als Genua, Koper en Constanta korter is, blijkt een Noord-Europese route een effeciëntere. “De Noord-Europese havens doen het goed omdat ze veel grotere schepen kunnen ontvangen. Bovendien is het achterland voor een groot deel per binnenvaart en spoor bereikbaar. Dat zorgt voor een lage ecologische footprint, ook al is de route langer”, zegt Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam.
Door in de toekomst meer LNG als transportbrandstof toe te passen en de logistiek met gebruik van ICT nog efficiënter te maken, kan deze route nog meer voordelen opleveren. Bovendien hoeft er dan minder vrachtverkeer de Alpen over. Deze natuurlijke barrière maakt het internationale transport van zuid naar noord extra belastend voor het milieu door de uitstoot van CO2.
Terug naar het overzicht