Transportblog

Transportblog

Schutregime sluis Born aangepast

Scheepvaartverkeer in het Julianakanaal moet rekening houden met een aangepast schutregime van de sluis Born. Dit aangepaste regime is een gevolg van werkzaamheden aan het Julianakanaal tussen de sluis Born en de bocht van Elsloo. Hier worden bodemmatten aangebracht om het kanaal waterdicht te maken.

Om deze matten goed te kunnen leggen, mag de stroming in het Julianakanaal niet te groot zijn. Uit onderzoek is gebleken dat met name het schutten van de verlengde kolk bij sluis Born van grote invloed is op de stroomsnelheid. Het aangepaste schutregime moet voorkomen dat de bodemmatten gaan schuiven. De kans op wateroverlast voor de omgeving moet daarmee tot een minimum beperkt worden.

Het Julianakanaal wordt tussen sluis Born en de bocht van Elsloo verbreed en verdiept in opdracht van Rijkswaterstaat. Omdat op een deel van dit traject het kanaal boven het maaiveld ligt, is het van groot belang dat de bodem van het kanaal waterdicht is. Daarvoor wordt gezorgd door op de bodem matten van bentoniet te leggen. Dit is een natuurlijke kleisoort. De matten worden vanaf een speciaal schip op de bodem geplaatst.

Voor een goede waterafdichting is het essentieel dat de matten zorgvuldig aaneengesloten worden gelegd. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat het bestaande schutregime zorg voor een te sterke stroming voor het leggen van de matten. Vooral het schutten van de verlengde kolk zorgt hiervoor, maar ook het kort op elkaar schutten van de verschillende kolken in de sluis zorgt voor teveel stroming.

Rijkswaterstaat heeft daarom besloten niet alle kolken meer tegelijkertijd in gebruik te hebben. Ook is de nivelleertijd van het schutten verlengd, waardoor het water minder snel de kolken instroomt. Het aangepaste schutregime blijft in ieder geval gelden tot het einde van de werkzaamheden aan het Julianakanaal in 2018.

Terug naar het overzicht