Nederland moet zich meer inspannen om de positie van mainports Schiphol en Rotterdam in de mondiale economische competitie te versterken. Dat stelt werkgeversorganisatie VNO-NCW in een visie op de toekomst van die mainports die begin april is aangeboden aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.
In het visiedocument – met als titel ‘Nederland voor altijd hét knooppunt van de wereld’ – doet VNO-NCW ook concrete voorstellen om de toppositie van Rotterdam en Schiphol te handhaven en zelfs uit te breiden. Noodzakelijk, gezien onder andere de snelle ontwikkelingen in het Midden-Oosten.
“Andere landen kopiëren onze mainportstrategie om hun strategische positie en belangen te versterken, terwijl Nederland zijn mainports te veel als melkkoe ziet. Maar die koe moet dan wel melk blijven geven”, stelt VNO-NCW-voorzitter Hans de Boer. “Er liggen bovendien geweldige kansen, bijvoorbeeld voor een goede aansluiting op India en grote delen van China.” Ook verduurzaming biedt een grote kans voor verdere bestendiging van de toppositie van de twee mainports.
VNO-NCW pleit ervoor dat lokale, regionale en landelijke overheden extra geld beschikbaar stellen voor optimale bereikbaarheid van de mainports. De capaciteit van zowel Schiphol als Rotterdam moet ook blijvende aandacht krijgen. Zo is het voor Schiphol van levensbelang dat het ‘hub-verkeer’ ruim baan krijgt zodat intercontinentale verbindingen veilig gesteld kunnen worden voor de luchthaven.
Terug naar het overzicht