Transportblog

Transportblog

Chinese trein in Ethiopië

Sinds dit najaar is de Ethiopische hoofdstad Addis Abeba weer per spoor verbonden met de haven van Djibouti (Golf van Aden). Deze spoorlijn van 750 kilometer is aangelegd door China en is de eerste geëlektrificeerde spoorlijn van Afrika. De spoorverbinding (kosten van de aanleg 3,6 miljard euro) wordt gezien als ‘cruciaal’ voor de modernisering van het continent.

De spoorlijn wordt de eerste vijf jaar geëxploiteerd door China Railway Erju. Dit bouw- en spoorwegconcern gaat ook 2.000 Ethiopiërs opleiden tot spoorwegpersoneel. Naar verluid heeft China het afgelopen decennium ruim 18 miljard euro in het land geïnvesteerd. De Ethiopische regering hoopt dat er na de spoorverbinding naar Djibouti ook een verbinding wordt aangelegd naar Sudan en Kenia.

Ethiopië ligt geïsoleerd en in onrustig gebied. Het verkeert in staat van oorlog met buurland Eritrea en ook de instabiele buurlanden Somalië, Sudan en Zuid-Sudan maken dat de verbinding met Djibouti de belangrijkste is voor de buitenlandse handel. Doet een vrachtwagen twee dagen over deze route, de goederentrein overbrugt de afstand in 12 uur. En de passagierstrein doet er 10 uur over.

Dagelijks rijden zo’n 1.500 vrachtauto’s over de weg van Addis Abeba naar Djibouti of vice versa.

Terug naar het overzicht