Na een half jaar beperkte beschikbaarheid is de Betuwelijn sinds vorige maand weer volledig beschikbaar voor het goederenvervoer tussen Rotterdam en Duitsland. Hierdoor worden de Bentheim- en Brabantroute weer ontlast. Deze twee routes werden tijdens de werkzaamheden gebruikt om het goederenvervoer om te leiden. De toename van het aantal vervoersbewegingen zorgde langs deze trajecten voor extra overlast.
De werkzaamheden aan de Betuweroute waren noodzakelijk om de doorstroming van het goederenvervoer per spoor te verbeteren. Een van de voornaamste aanpassingen werd bij de grensovergang bij Zevenaar uitgevoerd. Daar werd het spoor voorzien van 25.000 Volt wisselstroom. Hierdoor hoeven de treinen niet twee maar nog maar een keer van stroomvoorziening te wisselen. Dit levert veel tijdwinst op.
Overigens staan voor 2017 ook weer werkzaamheden aan de route gepland. Daardoor zullen ook volgend jaar meer treinen over de twee alternatieve routes rijden. Het gaat daarbij in ieder geval om zeven werkweken en een aantal weekenden waarin het traject via Zevenaar niet of slechts deels beschikbaar is.
Omdat het vervoer van goederen over het spoor voor zowel Nederland als Duitsland van groot belang is, zijn plannen gemaakt voor een derde spoor op de Betuweroute. De aanleg van dit spoor, dat tussen Emmerich en Oberhausen zal gaan lopen, zal zeker nog tot 2022 duren.
Terug naar het overzicht